Muziek

Muziek is een essentieel onderdeel van het ‘mens-zijn’. Muziek zit bij mensen in de genen. Opvoeding en onderwijs zonder muziek is eigenlijk niet compleet.

Door zelf muziek te maken leren kinderen beter luisteren en worden minder snel afgeleid door achtergrondgeluiden. Kinderen die al van jongs af aan een instrument leren spelen blijken later een beter taalgevoel en een betere motoriek te hebben. Het bevordert ook het ruimtelijk inzicht.

Daarnaast beleven de kinderen ook saamhorigheid en plezier in de lessen. Kinderen ontdekken dat samen muziek maken iets moois kan creëren.

In de muzieklessen komen de volgende domeinen aan bod:

1. Luisteren: klinkt dit vrolijk/verdrietig, waar gaat de tekst over, wat voel je?
  2. Muziek maken: Met instrumenten aan de slag. Op de Emmaüs maken de kinderen o.a. kennis met ritme-instrumenten, keyboards, ukeleles, boomwhackers…
  3. Bewegen: Welke bewegingen passen bij de muziek. Dansen
  4. Vastleggen: kennis maken met notatie (grafisch of soms al met muzieknoten)
  5. Zingen: denk aan liedjes die worden aangeleerd. Soms al in canon of een beetje meerstemmig.

De kinderen krijgen 1x in de week muziek. De ene week is dat van de groepsleerkracht die gebruikt maakt van de muziekmethode 123zing. Dit is een digitale methode waar ook leerkrachten met minder muzikale achtergrond mee uit de voeten kunnen.

De andere les wordt gegeven door de vakleerkracht muziek. Daar gaan ze meer aan de slag met instrumenten, maar worden er ook liedjes uitgeplozen, krijgen ze een beetje theorie etc.