Bewegingsonderwijs

We zien bewegen als een natuurlijk gegeven. Er is bij een kind een wil tot bewegen en daarbij willen wij het begeleiden. Bewegingsonderwijs is daarbij van groot belang voor kinderen.

De kleutergroepen bewegen 2 à 3 keer per dag. Zowel buiten op het schoolplein als in het speellokaal of op het binnenplein. Daarnaast wordt er ook nog veel in de klas bewogen met spelletjes of opdrachten.

Zowel de kleutergroepen als de groepen 3 t/m 8 krijgen 2x per week gym. Eén keer van de groepsleerkracht en één keer van de vakleerkracht. De gymles duurt ongeveer 45 minuten.

De groepsleerkrachten volgen een jaarprogramma die ontworpen is door de vakleerkracht. In de groepen 3 t/m 8 geven de groepsleerkrachten de ‘spel-lessen’ (denk bijv. aan tikspelen en balspelen) en geeft de vakleerkracht meer de ‘toestel-lessen’ (trampoline springen, klimmen, zwaaien, balanceren, etc.)
Bij de kleutergroepen is dit meer een mix en geeft de vakleerkracht de 1e les en wordt deze ‘gekopieerd’ door de groepsleerkrachten of vullen zij de les zelf in.

De bewegingslessen aan de groepen 3 t/m 8 worden gegeven in de gymzaal bij de school. Acht groepen krijgen één les in de gymzaal aan de Carolinalaan naast „De Vliethorst". Bij goed weer kunnen de lessen buiten plaatsvinden.