Nieuwsbrief Special: Thematisch Werken met GO!

Inhoudsopgave:

  1. Structuur van 2 jaar met de diverse thema's
  2. Wat zit er wel in GO! en wat niet
  3. In de praktijk -> vieren en herdenken
  4. Ervaringen met GO! vanuit de groepen ...
  5. MR-proces
  6. Ervaringen van onze onderwijsadviseur
  7. LIB-toetsen en monitoren
  8. Oproep vlog / podcast / film, etc.
  9. Tijdpad nu t/m zomer 2026 


     Structuur van 2 jaar met de diverse thema's

   

In de vorige nieuwsbrief hebben wij al veel uitleg kunnen geven over GO!. Leest u die nog eens terug, waarom GO! zo goed bij onze visie past. Op https://lesgevenmetgo.nl/go leest u ook veel info vanuit de maker zelf.  

    
 
     Wat zit er wel in GO! en wat niet

   

In GO! worden veel vakgebieden in samenhang aangeboden. Wat zit er nou wel en wat ziet er nou niet in?

    
 
     In de praktijk -> vieren en herdenken

   

De methode GO! is een vernieuwende aanpak die we momenteel uitproberen in verschillende groepen binnen onze school. Het doel van deze werkwijze is om vakken geïntegreerd aan te bieden door middel van thematisch onderwijs dat aansluit bij hun belevingswereld en zich over meerdere jaren uitstrekt.

    
 
     Ervaringen met GO! vanuit de groepen...

   

In het vorige artikel heb je kunnen lezen over hoe GO! En ook de diverse leerpaden van “vieren en herdenken” in elkaar zitten. Hieronder lees je de échte ervaringen vanuit onze groepen terug, waarbij wij vooral vanuit groep 6, 7 en 8 hier wat uitgebreider bij stilstaan. 

    
 
     MR-proces

   

Het artikel met het verslag vanuit de MR over de laatste vergadering rondom GO! (Volgt ook in de volgende nieuwsbrief): 

    
 
     Onze onderwijsadviseur Karianne

   

Kritische vragen als kompas: mijn ervaring als adviseur op basisschool Emmaüs tijdens de transitie naar thematisch werken 

De afgelopen jaren heb ik de school mogen begeleiden in de overstap naar thematisch werken. Niet als iemand die voorschrijft hoe het moet, maar als adviseur die aan de zijlijn meeloopt. Vanuit systemisch transitiemanagement kijk ik mee naar patronen, onderliggende overtuigingen en de effecten van keuzes op het grotere geheel. Wat voor mij centraal staat, is het stellen van kritische vragen — vragen die richting geven, vertragen waar nodig en het team helpen bewust te kiezen. 

    
 
     LIB-toetsen en monitoren

   

LIB-toetsen blijven ook in GO! een belangrijke rol spelen 

De overstap naar GO! brengt veel vernieuwing met zich mee, vooral in de manier waarop we leren en ontwikkelen. Ook het volgen van de leerlingen en beoordelingen zijn hierin aan verandering onderhevig. Toch willen we u geruststellen: één belangrijk onderdeel blijft hetzelfde. Ook met GO! blijven we twee keer per jaar toetsen met de LIB-toetsen. 

    
 
     Samen maken we communicatie leuker en persoonlijker!

   

Op de Emmaüs vinden we het belangrijk dat ouders goed geïnformeerd zijn over alles wat er speelt op school. Tot nu toe doen we dat vooral schriftelijk, maar we willen graag nieuwe, creatieve manieren ontdekken om informatie te delen.

    
 
     Tijdpad nu t/m zomer 2026 

   

Graag nemen we u mee in het proces voor de rest van het schooljaar.

    
 

Agenda

Bekijk de agenda op de website ›


RK-PC Samenwerkingsschool Emmaüs

Leenkamp 15
2264 KW Leidschendam

Telefoon: 070-3278018
info@emmaus.lucasonderwijs.nl

Bij Team vindt u alle personeelsleden