Leerpad 7/8:
GO: Werken aan het thema Vieren en herdenken, met als leerpad Ik ben ik en jij bent jij (groep 7/8)
In groep 7 en 8 zijn we de afgelopen weken bezig geweest met het thema identiteit. We onderzochten niet alleen wie we zelf zijn, maar ook hoe groepen, landen en culturen hun eigen identiteit vormen. We hebben stilgestaan bij vragen als: Wie ben ik? Waar hoor ik bij? Wat maakt een land of cultuur uniek?
Eigen identiteit
We begonnen met het verkennen van onze eigen identiteit. De leerlingen schreven een naamgedicht waarin ze hun naam creatief koppelden aan eigenschappen, interesses en dromen of aan de klas. De kinderen interviewden elkaar over elkaars identiteit en schreven hiervoor een artikel. Daarnaast maakten ze een identiteitsdoos: een persoonlijke doos gevuld met voorwerpen, foto’s en symbolen die iets vertellen over wie zij zijn. Door deze doos te presenteren aan de klas, ontdekten we hoe verschillend én uniek iedereen is.
Groepsidentiteit
Later keken we ook naar groepsidentiteit: hoe ontstaat een groep eigenlijk? Welke afspraken, waarden en tradities horen daarbij? Door opdrachten, gesprekken en debatten leerden de leerlingen dat je identiteit ook gevormd wordt door de groepen waarvan je deel uitmaakt, zoals je klas, sportteam of familie. Ze hebben nagedacht welke groepen voor hen het belangrijkst zijn.
Landelijke identiteit
Vervolgens richtten we ons op de identiteit van landen. Elke leerling koos een land om te onderzoeken en beantwoordde vragen zoals: waar staat dit land om bekend? Wat is belangrijk in de cultuur? Wat vertelt de geschiedenis over de identiteit van dit land?
Dit onderzoek presenteerden de leerlingen in een PowerPoint of aan de hand van een poster. Zo maakten we een ‘wereldreis’ langs verschillende culturen en tradities.
Teksten en geschiedenis
We lazen verschillende teksten die ons hielpen dieper na te denken over identiteit. We bestudeerden stukken uit de geschiedenis van Nederland, waaronder de tijd van de VOC, om te begrijpen hoe het verleden invloed heeft op de Nederlandse identiteit van nu. Daarnaast lazen we gedichten die thema’s als afkomst, je thuis voelen en jezelf vinden behandelen.
Vooruitblik: vieren en tradities
De komende weken gaan we ons verder verdiepen in vieringen en tradities: hoe vieren mensen belangrijke momenten, waarom doen ze dat en wat zeggen vieringen over de identiteit van een groep of cultuur? We zullen verschillende feestdagen, rituelen en gewoontes onderzoeken, vergelijken en bespreken welke vieringen voor onszelf betekenisvol zijn.
Door deze mix van creatieve opdrachten, onderzoek, lezen en presenteren krijgen de leerlingen een breed beeld van het begrip identiteit. We leren dat identiteit persoonlijk is, maar ook gevormd wordt door geschiedenis, cultuur, vieringen en de groepen waar je bij hoort. Zo leren we niet alleen meer over ons land en de wereld om ons heen, maar ook nog meer van elkaar.
Leerpad 5/6:
Groep 6 werkt aan het thema ‘Feesten en geloof’
In groep 6 zijn we volop bezig met het leerpad ‘Feesten en geloof’, een thema dat acht weken duurt. In deze periode ontdekken we samen hoe verschillende religies hun feesten en tradities vormgeven. De eerste twee weken stonden in het teken van de vraag: Wat is religie? Daarbij hebben we gekeken naar oude geloven, zoals die van de Grieken, Romeinen en Vikingen. Hoe leefden mensen toen en welke goden vereerden zij? De kinderen vonden het fascinerend om te zien hoe deze culturen hun rituelen vormgaven.
Na deze introductie zijn we gestart met het verkennen van hedendaagse religies. Het eerste geloof dat uitgebreid aan bod kwam, was het Hindoeïsme. Dit is een van de oudste religies ter wereld en vindt zijn oorsprong in India. Binnen het Hindoeïsme geloven mensen in meerdere goden, zoals Vishnu, Shiva en Brahma, die elk een eigen betekenis hebben. Ook hebben we geleerd over belangrijke begrippen zoals karma (alles wat je doet heeft gevolgen), reïncarnatie (het opnieuw geboren worden) en moksha, het uiteindelijke doel van bevrijding.
Daarnaast hebben we aandacht besteed aan feesten binnen het Hindoeïsme. Een bekend feest is Divali, het lichtjesfeest. Tijdens Divali worden huizen versierd met lampjes en kaarsen om het licht te vieren dat de duisternis verdrijft. De kinderen vonden het prachtig om te zien hoe kleurrijk dit feest is. We hebben zelfs een creatieve activiteit gedaan waarbij we onze eigen lampjes maakten.
Na het Hindoeïsme hebben we kort stilgestaan bij het Boeddhisme en het Jodendom. Over het Jodendom gaan we binnenkort nog veel meer leren, want er komt een gastles! Een moeder van school komt vertellen over haar geloof en hoe zij bepaalde feesten viert. We kijken hier enorm naar uit, want het is altijd bijzonder om iemand uit de praktijk te horen.
In de komende weken besteden we aandacht aan het Christendom en de Islam. Ook daar zullen we kijken naar belangrijke feesten, rituelen en verhalen. We vinden het belangrijk om ouders bij deze thema’s te betrekken, dus bij het bespreken van de Islam komen een moeder en de leerling zelf vertellen over de Ramadan. Ouderbetrokkenheid maakt het leren voor kinderen rijker en levendiger. Daarom nodigen we ouders van harte uit om mee te denken of iets te komen vertellen over hun eigen tradities. Ook bij de andere conceptuele thema's willen we ouders of andere externen laten vertellen over werk, kunst, de aarde of iets anders.
Samen maken we van dit thema een echte ontdekkingsreis. Het is mooi om te zien hoe nieuwsgierig de kinderen zijn en hoeveel vragen ze stellen. Door te leren over verschillende geloven, begrijpen we elkaar beter – en dat is precies wat we willen bereiken.
Kinderen zijn enthousiast en betrokken en leren naast 'veel over de wereld’ ook vaardigheden als:
- Openstaan voor een andere mening
- Samenvatten en iets in eigen woorden zeggen
En dit zijn vaardigheden die ze later in het Voortgezet Onderwijs ook goed kunnen inzetten.
Als bijlagen bij de Social Schools vindt u verschillende foto's waarin duidelijk wordt wat er concreet wordt gedaan.
Leerpad 3/4:
In groep 4TS hebben we in de driehoeksgesprekken teruggekregen dat heel veel kinderen thuiskomen met heel veel kennis en weetjes. Ze hebben veel geleerd over vlaggen, de Nederlandse vlag en over de diverse provincies. Loes heeft heerlijk Fries suikerbrood meegenomen en kinderen zijn zó enthousiast dat het leren niet stopt bij de schoolmuren of schooltijden. Het gaat daarbuiten verder. Zoals een ouder ook zo mooi verwoordde: “Ik kan niet wachten tot het maart is en ál mijn kinderen mogen werken met GO!
Leerpad 1/2:
In groep 1/2 werken we al heel lang thematisch. In groep 1/2SB is er de afgelopen thema's ook getest met GO! Hierbij kijken we goed naar onze visie op het jonge kind in relatie tot de visie van GO! Het thema vieren en herdenken ging bij ons in de groep over “samen vieren”. Hierbij ontdekken de kinderen de identiteit van het gezin. Want wat vier je eigenlijk allemaal thuis? Misschien een verjaardag, een speciale feestdag of een andere familiebijeenkomst. Hoe vier je dat en welke tradities horen hierbij?
Onze kleuters van 1/2SB hebben hier veel in ontdekt, veel in gespeeld, veel in gemaakt en we zijn nu heerlijk over op het vieren van het mooie feest rondom 5 december!